Search
  • Ruprech Judit

Kamera forog! Hang forog! És tessék!


A filmkészítés egy laikus számára izgalmasnak tűnő, elérhetetlen, zárt világ. A forgatásoknak általában csak a produktumait ismerjük és élvezzük, a munkafolyamatba ritkábban láthatunk bele. Így nekem is Ajándék volt a MÜPA karácsonyi kisfilmjének létrejöttét fényképezni.


A kulturális intézmény két évvel ezelőtt készítette első ünnepi reklámfilmjét, a hangolódással köszönve meg nézőközönsége hűségét és szeretetét – és toborozva újabb látogatókat programjaira.


Nem csak a terep volt számomra ismeretlen, hanem egy ilyen projekt volumene is. A kisfilm létrehozásában részt vevő közreműködők tábora sokkal népesebb, mint gondoltam volna: az író, zeneszerző, rendező, producerek, rendezőasszisztensek, színészek, statiszták, gyártás, kamera, hang, világostás, díszlet, jelmez, smink-haj, orvosi ügyelet, vágás, werk-szekció külön-külön is kisebb (vagy nagyobb) csapatokat alkot egy forgatás alkalmával. Természetesen nem volt minden jelenet felvételekor egy időben, egy helyen az akár százas létszámú „tömeg”, de néhány tíz ember mindig kerülgette egymást. Egyébként abszolút sikerrel. Ebben az amúgy erősen hierarchizált világban, a tíz-tizenkét órásra rúgó munkanapokon végig mindenki tudta, hol a helye és mi a dolga. Láthatatlan koreográfia mentén táncoló méhekként minden egyes ember hozzátette a maga részét a végső sikerhez.


Egy képriport erejéig tartsatok velük a nyüzsgő kaptár kulisszái mögé!


A pontosan megtervezett világítással konkuráló lépcsőházi lámpának ideiglenesen mennie kell. Az ötödik kerületi bérház lakói a közös költséghez való hozzájárulás fejében szívesen átengedték egy napra az épület tereit.

A jelenetek rögzítése előtt gyakori látvány a smink és haj igazítása. Nagy Mari színésznő napja egyébként is a fodrász székben indult, haját őszesre festve öregítették hozzá az általa alakított szomszéd néni karakteréhez.

A kamera forog, a szomszéd kislányt alakító Kádár Emma még visszanéz az ajtóból. A produkció több lakást is kibérelt a házban, itt csak az ajtót használták, máshol a berendezés egészét.


Természetes fények készülőben. A felvételeket megelőzően a világosítás munkatársai a rendezővel, az operatőrrel és a kamera stábbal egyeztetve hozzák létre a szükséges világítást. A mesterséges fények hadrendbe állításánál sokszor még nehezebb feladat a szükségtelen, vagy nem megfelelő meglévő fények leárnyékolása.

Egy-egy jelenetet minden fellelhető jól használható szögből rögzített a stáb - a kész film néhány másodperces snittjeiben így nem egyszer órák munkája van.

A beállást cselló-dallamok kísérik. Várdai István 1673-ban készült, „Ex du Pré-Harrell” nevű Stradivari hangszerén játszik.

Kíváncsi lakó pillant le az egyik emeletről.

Operatőr, hangmérnök, focus puller veszik szorosan körbe a jelenetet játszókat. Az operatőr a kamera mozgatásáért, a focus puller a kép élességéért felel.

A képanyag rögzítését a rendező a felvétellel egyidejűleg követi, és a helyszínen később is bele tud nézni egy-egy jelenetbe.

Drón a MÜPA előtt.

A lemenő nap fényében, jó hangulatban zajlottak a külső felvételek.

A focus puller - vagy első kamera asszisztens - "az operatőr keze", távolságot mér és élességet állít, húz a felvétel közben.

A grip felel a gyártó felszerelés felállításáért és igazításáért - és olykor még az operatőr egyensúlyáért is.

Bergendy Péter rendező a Liszt Ferenc Kamarazenekarral egyeztet.

Világosítás

Koncentráció

Várdai István csellista

Az objektív cseréért is egy külön technikus felel.

Szecsanov Martion operatőr

A rendezőasszisztens a forgatás közben felmerülő problémák megoldó-embere. Éppen vizet hoz a szomjazó színészeknek.

A zenekar tagjai élvezik a játékot, egyikük meg is örökíti a különleges alkalmat.

Valaki pihen az orgona alatt

Sziluett

A filmbéli közönséget - ötven fő fizetett statiszta mellett - a MÜPA bérletes törzsközönsége adta. Ehhez több, mint egy órán keresztül kellett "végigülniük" a nézőtér széksorait - darabonként töltve meg a teljes teret.

Ha még nem tettétek, lessétek meg az elkészült kisfilmet is: